Select Language: Ukrainian
.

Сучасні проблеми автомобільної промисловості

03-07-2019

Тім Блейкмор (Tim Blakemore), шеф-редактор журналу «Commercial Vehicle Engineer»

Коли сьогодні європейські транспортні компанії та їх постачальники обговорюють умови, що склалися на сучасному ринку, частіше за інше звучить одне слово. І це слово – невизначеність.

Звичайно бізнес завжди вкрай негативно сприймав непередбачуваність, аж настільки, що це вже стало певним кліше. І просто тому, що сьогодні це так само актуально, як і раніше. Варто лише запитати генерального чи фінансового директора, які докладають неймовірних зусиль для узгодження бізнес-плану компанії. Разом з тим менеджери парків вантажних автомобілів визнають, що значну частину свого робочого часу вони приділяють вирішенню непередбачуваних ситуацій, які час від часу виникають в їх щоденній роботі. Навіть наднадійні сучасні вантажні автомобілі виходять з ладу. Іноді хворіють водії. А використання найновіших та найскладніших сучасних засобів комп’ютеризованого дистанційного зв’язку та систем управління парком автомобілів, на які витрачаються значні кошти, не гарантує уникнення випадкових, незапланованих та вартісних затримок через затори на дорогах.

Проте, це не ті питання, які глибоко хвилюють європейський ринок вантажних автомобілів сьогодні. Актуальними нині є більш фундаментальні та довгострокові питання, такі, як технічні характеристики трансмісій для нових вантажних автомобілів, запланований термін експлуатації яких складає п’ять, десять або більше років; яким транспортним засобам буде заборонено в’їзд та до яких населених пунктів та зон чистого повітря (ЗЧП) протягом наступних кількох місяців та років; і якою мірою зміняться умови міжнародних перевезень та торгівлі між Великою Британією та континентальною Європою після березня 2019 року, коли Велика Британія має вийти зі складу Європейського Союзу.

Ці та інші питання загалом можна поділити на дві категорії: технологічні та політичні

Безпрецедентні технологічні виклики, що стоять перед операторами та виробниками комерційної техніки були наочно продемонстровані на виставці комерційного транспорту ІАА (Internationale Automobil-Ausstellung), яка відбулася в цьому році в Ганновері. Це наймасштабніша подія в світі вантажних автомобілів, що проводиться раз на да роки, організатором якої є Німецька асоціація автомобільної промисловості VDA (Verband der Automobilindustrie). Напередодні відкриття цієї виставки Президент VDA Бернхард Маттес (Bernhard Mattes) чітко означив такі технологічні виклики, як цифровізація, використання мережевих ресурсів, автоматизоване керування автомобілем, електротранспортні засоби та інші альтернативні силові агрегати. «Виробники комерційних транспортних засобів, автобусів, мікроавтобусів, причепів та автомобілів спеціального призначення, а також їх численні постачальники активно готуються до змін, що відбуваються в сфері силових агрегатів та цифровізації»,- сказав Маттес. І він не помиляється.

Ніколи раніше відвідувачі не бачили такої кількості новинок, як на останній виставці ІАА. В якості альтернативи для традиційних дизельних двигунів для вантажних автомобілів були представлені газові та електричні, гібридні дизельно-електричні та навіть водневі двигуни. Головна проблема для виробників полягає в розподіленні виділених на дослідження та розробки коштів між цими технологіями. Для операторів процес прийняття рішення, вочевидь, навіть більш складний. Ще зовсім недавно одним з основних питань для менеджерів транспортного відділу та інженерів автомобільних парків при замовленні нових вантажних автомобілів було правильне визначення необхідної потужності дизельного двигуна та найбільш ефективного передавального число редуктора заднього мосту, які б відповідали періоду експлуатації конкретного автомобіля. Сьогодні ж до силових передач автомобіля висувається набагато більше вимог. Безумовно автомобільний транспорт має стати більш екологічним. Але що це означає на практиці? Чи дійсно дизельні двигуни всіх типів та загалом всі двигуни внутрішнього згорання доживають свої останні дні?

Один з найбільших виробників вантажних автомобілів, компанія Iveco, пишається відсутністю дизельних двигунів на своєму стенді на цьогорічній виставці ІАА. Натомість компанія представила лінійку комерційних автомобілів Natural Power (Природна сила) з електродвигунами, а також двигунами, що працюють на зрідженому (LNG) або стиснутому (CNG) природному газу. Цей модельний ряд нещодавно доповнився тягачем потужністю 460 к.с., здатним перевозити автопотяг загальною масою до 44 тонн. Ще один провідний виробник вантажних автомобілів, компанія Volvo, нещодавно представила альтернативу своєму дизельному двигуну D13 з робочим об’ємом 12,8л – газовий двигун, що працює на зрідженому газу (LNG) потужністю 460 к.с. Ці розробки на фоні виробництва електричних вантажних автомобілів провідними автомобілебудівними компаніями такими, як DAF Trucks, Daimler, Volvo Group, Renault Trucks та MAN, підтверджують правильність висновків, зроблених деякими менеджерами транспортних відділів та інженерами автомобільних парків про те, що «некрологи» про традиційні дизельні двигуни вантажних автомобілів, написані в деяких офісах, можливо не такі вже й передчасні.

Проте розсудливі інженери автовиробників та інші спеціалісти погоджуються, що було б помилкою зовсім відмовитись від дизельних двигунів лише тому, що зростає кількість зон з низьким або нульовим рівнем викидів, які створюються органами місцевої влади у країнах Європи. Дизельні двигуни, що відповідають вимогам стандарту Євро VІ, мають надзвичайно низький рівень викидів оксиду азоту (NOx) та твердих часток, і ці норми чітко дотримуються, що дозволяє обійти всі встановлені заборони та обмеження.

Останні дані операторів вантажних автомобілів з Великобританії показують, як поспішна відмова від дизельних двигунів може призвести до фінансових втрат. Кілька років тому деякі з них переобладнали свої транспортні засоби на двопаливну систему «дезель + газ», але швидко від неї відмовились, оскільки з’ясувалось, що через залишковий вміст метану вміст забруднюючих речовин у відпрацьованих газах був вищим, ніж у звичайних дизельних двигунів стандарту Євро VІ.

Керівники парків вантажних автомобілів країн Європи все частіше дослухаються до рекомендацій дилерів, автовиробників та інших постачальників, в тому числі виробників паливно-мастильних матеріалів щодо вибору транспортного засобу з приводом, оптимальним для конкретних умов експлуатації. Особливо цікавить, чи можна оливи з низьким коефіцієнтом тертя, рекомендовані для дизельних двигунів, що відповідають вимогам екологічного стандарту Євро VІ, застосовувати в двигунах, які, як паливо, використовують природний газ, гідроочищену рослинну олію (HVO) та інші види біопалива. І чого вони найменше хотіли б, то це ще більшої невизначеності.

Нововведення, яке безумовно в той чи інший спосіб вплине на весь європейський ринок вантажних автомобілів – це прийняття першого в ЄС регламенту, який встановлює граничні значення викидів двоокису вуглецю (CO2) для комерційних транспортних засобів. Регламент набув чинності 01 січня 2019 року та стосується двох- та трьохосьових вантажних автомобілів загальною масою автопотяга понад 16 тонн. Введення норм для вантажних автомобілів іншої конфігурації очікується протягом наступних кількох років.

Регламент базується на комп’ютерній програмі VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool) – це інструмент моделювання, який дозволяє розрахувати та визначити витрати палива, викиди вуглекислого газу і споживання енергії нововиготовлених вантажних автомобілів. Головною метою введення регламенту є заохочення покупців комерційної техніки купувати транспортні засоби з нижчими показниками рівня викидів СО2.

Компанія DAF Trucks, найбільш активний прихильник прийняття цього регламенту, планує почати ведення звітності про викиди вихлопних газів тягачів 4х2 та 6х2 починаючи з останнього кварталу цього року, до набрання чинності регламентом.

Схоже, що одним із наслідків введення системи VECTO стане подальше збільшення кількості покупців вантажівок, які використовуватимуть інструменти, наприклад TOPEC компанії DAF, перш ніж обрати продукт з тими технічними характеристиками, які найбільше відповідають їх потребам.

Активне впровадження комп’ютеризованих систем та цифрових технологій спостерігається і у європейських виробників причепів та кузовів вантажних автомобілів. Німецька компанія Bernard Krone, друга в Європі за обсягом виробництва причепів, стала переможцем галузевої премії Trailer Innovation 2019 в категорії «Безпека» за розробку системи Smart Trailer Check. Система використовує технологію доповненої реальності, завдяки якій користувачі через планшет або смартфон мають змогу швидше та ефективніше здійснювати щоденну, але надзвичайно важливу перевірку надійності роботи причепа.

Один з найбільший в Європі виробників причепів компанія Schmitz Cargobull стала переможцем премії Trailer Innovation 2019 в категорії «Смарт причеп» завдяки своїй системі, яка встановлює нові стандарти телематики причепів.

Телематичні системи, безумовно, здатні суттєво підвищити ефективність автомобільних перевезень в Європі. Яку саме систему обрати є одним з багатьох технологічних завдань, яке мають вирішувати менеджери автомобільних парків

Проте це не настільки хвилює операторів та постачальників, як очевидна неспроможність політиків зрозуміти основи цього бізнесу.

Виробники вантажних транспортних засобів Європи ведуть постійні дискусії з урядами ЄС та Великої Британії стосовно нових регламентів щодо норм викидів двоокису вуглецю (CO2) та невизначеності у вирішенні цих та інших питань у зв’язку з виходом Британії з Європейського Союзу.

Регламент, проект якого був опублікований Єврокомісією в травні, передбачає зменшення на 15% граничних значень викидів двоокису вуглецю вантажними автомобілями впродовж 2019-2025 років, та зменшення на 30% викидів CO2 в 2030 році порівняно з 2019 роком.

«Зазначені цільові показники приблизно вдвічі вищі ніж ті, які розглядаються автовиробниками як амбітні, але реально досяжні, – зазначає керівник VDA Бернард Маттес. – З іншого боку, преференції для транспортних засобів, які досягли нульового або низького рівня викидів, порівняно з середнім показником викидів, встановленим виробником, надзвичайно обмежені, а порогові значення занадто високі. Відповідно ринок не отримує тієї потужної мотивації, яка спонукала б швидкими темпами переходити до використання екологічних транспортних засобів».

Маттес підкреслює, що виробники вантажних автомобілів рішуче підтримують кроки Єврокомісії, спрямовані на зменшення рівня викидів СО2 транспортними засобами, адже це сприятиме економії палива, чого все більше прагнуть оператори автомобільних парків.

Разом з Асоціацією європейських виробників автомобілів (ACEA), офіс якої знаходиться в Брюсселі, Німецька асоціація автомобільної промисловості VDA наполягає на необхідності впровадження інструменту VECTO. «Це правильно, що Європейська Комісія у тісній співпраці з виробниками комерційних транспортних засобів намагається і надалі підвищувати прозорість ринку, - говорить Маттес. – І тут в нагоді стане інструмент моделювання VECTO, який дозволяє розрахувати і визначити фактичні значення показників витрати палива та рівня викидів СО2». VDA підтримує ініціативу комісії про встановлення розміру плати за проїзд вантажних автомобілів залежно від показника викидів СО2. Але Маттес називає це «єдиним позитивним аспектом» проекту регламенту Єврокомісії, затвердженого в травні. Робота Європейського Парламенту та Ради Міністрів над документом триває і VDA сподівається на «затвердження оптимальних правил, які будуть не менш амбіційним, але які, перш за все, будуть реалістичними та відповідатимуть сьогоднішнім вимогам галузі».

Відомості про компанію Chevron

Chevron Corporation – одна з провідних інтегрованих енергетичних компаній у світі. Представлена своїми дочірніми компаніями у багатьох країнах, Chevron Corporation здійснює діяльність практично в усіх сферах енергетичної галузі – займається видобутком та перевезенням нафти та газу, виробництвом та дистрибуцією паливно-мастильних матеріалів, виробництвом та реалізацією нафтохімічних продуктів та присадок, виробництвом електроенергії, розробляє та впроваджує технології, що підвищують ефективність ведення бізнесу в кожному аспекті діяльності компанії. Головний офіс корпорації Chevron знаходиться в місті Сан Рамон, штат Каліфорнія. Більш докладні відомості про компанію Chevron можна знайти на сайті www.chevron.com.

Назад